torsdag 17 januari 2013

Nu är julen städad ut!

Lagom till Tjugondag Knut så packade jag ihop allt julpynt förutom LEGO-kalendern (Johan behövde städa fram byrån som LEGOt ligger i för att det skulle vara görbart). När det var gjort så tog jag itu med att runda av julen fullt ut. Som vi alla vet så är januari tiden på året då man köper julpynt, så vi undersökte reorna lite granna och införskaffade tyg till en julduk och lite annat smått och gott.

Slutligen så tog jag också itu med ett julprojekt jag började med innan jul men aldrig hann klart med. I gömmorna när jag städade hittade jag nämligen mitt julgransbroderi. Det här är alltså ett broderi som jag påbörjade i syslöjden på mellanstadiet, aldrig hann klart, fick ta med hem och som sedan blivit liggande. Jag vet att jag en gång rev upp allt och började om då jag upptäckte att granen inte fick plats på höjden. Så nu innan jul satt jag faktiskt många kvällar i soffan och broderade framför TV:n och när jag var klar så köpte jag in material för att sy en julkudde av det. Sedan tog det stopp igen. Men i söndags sydde jag faktiskt klart kudden innan jag stoppade undan den med övriga julpyntet så man kan faktiskt säga att jag redan gjort årets första julpyssel! Men tanken var att när jag packar upp jullådorna igen lagom till advent så kommer inte tiden finnas för att sy klart kudden så i år börjar jag med julpyntet i extremt god tid!

Idag så plockades slutligen kalendern undan med. Och de sista pepparkakorna åts upp tillsammans med en kopp gott saffranste. Julen är officiellt över för den här gången. 10½ månad till nästa gång!

Inga kommentarer: