måndag 13 september 2010

En sådan där resa man bara längtar efter - typ!

Så idag åkte jag alltså ifrån Luleå igen, Luleå med sitt fina höstväder, vår stökiga lägenhet och min disträ sambo!

Hemresan började exceptionellt bra, det tog ungefär hundra år att få lämna väskan i bagage-drop (okej då, 20 minuter är kanske mer korrekt) då de två incheckningarna upptogs av:
  1. Ett par som skulle checka in sin hund och förhandlade med personalen om när de senast måste lämna in hunden (de ville ut och rasta den ordentligt innan).
  2. Universums långsammaste barnfamilj som inte verkade ha någon aning om att man faktiskt kan printa ut sina egna bagage-taggar utan skulle ha allt det fixat vid disken, dels så skulle ju barnets vagn med och stoppa den i påsen var också det mest omöjliga i världen att genomföra. Samtidigt står lilltjejen bredvid och skriker att hon vill åka i vagnen.
När dessa personer upptagit båda diskarna en bra stund så öppnas en tredje. Där ska mannen checka in sitt gevär och sin banankartong.. Någon som vågar sig på att gissa hur lång tid det tog? Slutligen fick jag droppa min väska.

Sedan fastnade jag i säkerhetskontrollen, mina saker var det inga problem med, men jag däremot pingade däremot så jag fick sträcka ut mig och bli ordentligt scannad. Dock var det en kvinna som scannade så hon identifierade snabbt mitt hårspänne som skurken och jag var vidare.

Uppe vid gaten var det lugna gatan, satt ner och softade med lite dagstidningar och bara hade det gott. Var lite oroväckande mycket barn som verkade vara tilltänkta att följa med planet bara.

Sedan var det dags att kliva på, jag var redo för min exceptionellt fina plats på första raden, så försöker jag gå igenom vändkorset men ingenting händer. Mitt finger brukar ju alltid funka så det var ju skumt. Så jag får gå till disken, då visar det sig att SAS-hemsida har schabblat bort min platsbokning! Jag tyckte sidan var lite svårladdad när jag checkade in men det tänkte jag ju inte mer på då när jag ok.

Så då får jag en ny plats.. längst bak! Ombordstigningen är det väl okej med för på Kallax finns det ju bakre trappa.. Men på Arlanda är det bara två gater på terminal 4 som använder bakre trappa och inte landade vi på någon av dem. Så min plan att vara av planet först byttes mot vara av planet bland de sista.

Så var det ju det där med alla barnen.. jojomen, varenda litet knott skulle med mitt plan och flertalet satt nära mig bak i planet med. Och det skulle skrikas! Sedan fick lillgrabben framför mig en bil av flygvärdinnorna så sedan var det rally istället och lagom till landning började han vråltjuta att han ville till pappa (som satt på raden framför). Lugnt och trivsamt.

Motvind hade vi också så planet var dessutom sent in till Arlanda, jag som hade hoppats hinna med det tidiga tåget in till Stockholm började bli orolig för att jag skulle missa även nästa tåg. Men så fick jag väskan och sprintade ner till perrongen och hann med i alla fall.

I Stockholm väntade dessutom regnet... precis vad man vill ha när man har två väskor och inga regnkläder.

Nåväl, det kunde varit värre, kvinnan bredvid på tåget fick reda på halvvägs till Stockholm att hon hade fått med sig fel väska...

SUCK! När ska flyget höja sin säkerhet så pass att man har kontrollanter som faktiskt kollar att man har rätt väska med sig ut? Nu kan ju vem som helst plocka med sig ens väska.

Inga kommentarer: