lördag 3 juli 2010

Semester!

Faktiskt, på riktigt, helt lediga i två hela veckor. Så naturligtvis har det inte funnits någon tid alls över för att blogga. Lediga mitt i en enorm värmebölja dessutom! Midsommarhelgen avslutades med en aningen segdragen bilresa söderöver under vilken jag anklagades för att vara enormt asocial (värmen och solen placerade sig extremt mycket på passagerarsidan och fullständigt däckade mig när jag inte körde), Tyskland slog ut England i åttondelsfinalen (till min belåtenhet), en motorlampa tändes och släcktes oroväckande mycket, vi fastnade i en bilkö norr om Gävle under vilken jag drabbades av ett kortare infall av roadrage (jävla idioter som kör på vägarna!), vi dessvärre inte hittade någon att hälsa på i Gävle och således överraskade min pappa och syster med att dyka upp i Sollentuna lagom till matchstart i söndagens andra åttondelsfinal.

Nästa dag fortsatte resan söderöver men nu aningen långsammare, vi ville dels undvika rusningen och dels så insisterade en av Johans kompisar på att vi skulle hälsa på i Sundbyberg, sagt och gjort - det tog oss närmare två timmar att ta oss ur Stockholm. Men trevligt var det. På vägen blev vi sedan inspirerade av mammas förslag sugna på lite bilfärja så vi lämnade E4:an (som vi sett alldeles för mycket av) och stack in på lite småvägar och tog färjan över Bråviken. Där ute på däck var enda gången på hela resan jag inte kände mig genomsvett. Vi har en antik bil (dock med fungerande baklucka), vi har alltså ingen AC.

Semestern inleddes sedan med begravning, jag har inte längre någon morfar och nu har vi officiellt sagt våra farväl. Det ständigt tragiska med begravning är förstås alla trevliga släktingar och vänner som man nu träffar för första gången på åratal. Löften har givetvis utbytts i stil med: "ni måste höra av er", "vi borde ses under trevligare omständigheter", "du vet att du alltid är välkommen att hälsa på", etc. Även detta var förstås en ohyggligt varm dag, där fick man för att man oroat sig för att inte ha någon kofta som passade sig, det var inte ens att tänka på koftväder.

Utöver detta har vi faktiskt semestrat, gått i lite affärer, hunnit med tre dopp i två olika sjöar (varmt i vattnet har det också varit), träffat ännu mer släktingar (nu då mest Johans), grillat, ätit mer jordgubbar än vad som är lämpligt och sovit. Johan behöver tydligen massor med sömn nu när han är ledig.

Nu stundar nya semesteräventyr men mer om dem i nästa vecka!

Inga kommentarer: