tisdag 6 juli 2010

En resa genom södra Sverige!

Ojojoj.. Nu har vi varit på äventyr!

I lördags morse packade jag och Johan in allt vi behövde ha med oss i bilen och rullade från Vimmerby mot Laholm. Johans barndomskamrat Micke skulle ju gifta sig med sin Maria! Vi siktade på att komma iväg tidigt så bilen inte skulle bli så varm och vi lyckades faktiskt - med en kvart till godo mot utsatt tid.

Utrustade med en vägkarta av årsmodell -93 var vi redo för allt! Okej, det blev vissa smärre överraskningar här och var. Kosan gick via Mariannelund, Eksjö, Sävsjö, Värnamo, Ljungby och Halmstad. Vi försökte att inte köra E4:an mer än nödvändigt, den har vi redan sett rätt mycket av under tidigare resor..

Vi anlände till Laholm tidigt och min redan etablerade badfixering tog förstås ut sin rätt, är man varm av att sitta i en bil utan AC så vill man bada. Så jag fattade beslutet att vi skulle ut till havet en vända, efter lite om och men letade vi oss ner till Mellbystrand men till min stora förvåning fanns inga skyltningar överhuvudtaget om badplatser. Jag visste ju att havet låg strax till höger om mig men varför fanns det inga badplatser? Till slut svängde vi in på en väg ner mot vattnet och fortsatte ända ner till stranden där jag minst sagt fick en chock:

Bilarna stod ju parkerade direkt på stranden alldeles vid vattenbrynet!
Här ville jag då inte bada! Långgrunt och eländigt var det med, jag plaskade lite med fötterna i vattnet i alla fall men det var med stor besvikelse jag lämnade Laholmsbukten. Istället letade vi oss in till Laholm för att luncha på torget innan vi checkade in på motellet och begav oss till bröllopet. Själva festlokalen och samlingsplatsen var alldeles i närheten men ceremonin skulle hållas nere på den där konstiga stranden. Dock så var just den tilltänkta platsen i alla fall bilfri.
Solen och värmen höll sig envist fast denna sommarlördag, turligt nog så syns det inte på bilderna att jag har ett uppblossat soleksemsområde mitt i urringningen.. Johan föreslog med lite självklar manlig logik att "det går väl att sminka över", smink fick överlag stå tillbaka till förmån för heltäckande solskyddsfaktor för att åtminstone minimera att mitt tillstånd förvärrades. Något fler borde tagit efter, det syntes en och annan svedd bröllopsgäst under kvällen - inklusive brudgummen!
Men även om vi är svenskar och alltid ska hitta något att klaga på så var det verkligen en kanondag för bröllop, trevliga gäster, god mat, god dryck och jag och bruden lyckades till slut placera varandra på riktigt! För så kan det ju gå.. Micke är Johans kompis men Maria har läst i Luleå precis som jag och mycket riktigt var det en hel del LTU:are som jag kände på plats. Johans och mina skilda världar krympte lite ytterligare.

För övrigt har jag aldrig varit med om ett så envist brudpar, det är ju dem som ska smita först från festen så gästerna med gott samvete kan sticka när de börjar bli trötta. Men här fick vi se oss besegrade, Johan och jag avvek från festen när bruden fortfarande röjde på dansgolvet, brudgummen hängde i svalkan på uteplatsen och brudnäbbarna stolta sprang runt och deklarerade att "de minsann hade blivit lovade att få vara uppe till kl. 3!". Då var vi ändå långt ifrån de första att packa ihop och tacka för oss.

Nästa dag hade jag bestämt mig! Jag skulle bada i havet! Därmed basta! Laholmsbukten var ju uppenbarligen en fruktansvärd besvikelse så jag fick istället idén att vi skulle åka ut till Bjärekusten. Så vi körde söderut, svängde av mot Båstad och fortsatte ut till Torekov. I min enfald trodde jag ju fortfarande att det skulle finnas skyltar om badplatser men icke då! Efter att ha irrat lite på småvägar hittade vi i alla fall ett naturreservat (där det gick får lösa) och en stig ner till vattnet. Mitt ute bland stenarna fanns det så till slut en badstege.
Uppenbarligen är det mestadels lokalbefolkningen som badar här, de flesta badbesökarna kom nämligen gående i morgonrockar och tofflor.. Men men, efter moget övervägande hängande på den kalla stegen så kastade jag mig i havet! Sedan var det Johans tur att hänga och tveka, något han antagligen skulle gjort ännu längre om det inte var för att det uppstod kö vid trappan som gärna ville i vattnet.

De inhemska badgästerna insisterade på att det var 23 grader i vattnet något jag faktiskt kan tro på och förklarade också hur man bäst sätter ner fötterna på stenarna utan att vare sig skada sig själv eller växtligheten. Jag med mitt minst sagt speciella balanssinne klarade dock inte av att stå emot vågorna så jag gick snabbt tillbaka till att simma runt istället.

Bada gör en hungrig! Johan hade på vägen från Båstad uppmärksammat ett café han gärna ville pröva. Så Solbackens Wåffelbruk blev det mycket riktigt. Bilden visar vyn nere från parkeringen, sedan var själva bordsplatserna utplacerade lite varstans i sluttningen. Det var minst sagt en hel del springande för serveringspersonalen.
Men visst ser det gott ut? Johan är lite otålig här.. ville ju äta bums men jag insisterade på att ta bilder först.
Efter det fortsatte vi in mot landet, via Örkelljunga och Hässleholm tog vi oss till Kristianstad. Den här sträckan gick avsevärt snabbare än jag räknat med, dumma kartboken har en annan skala för Skåne, allt ser långt ut men går fort att köra. För övrigt tycker vi skåningar kör bil som galningar!

I Kristianstad väntade middag hemma hos min kompis Brandin och hans tjej. Här trodde vi att vi skulle få problem med att hitta då vi inte har några stadskartor i vår kartbok (okej, vi kunde kanske ha förberett den här resan lite bättre..) men med hjälp av eniro och stadskartan vid resecentrum så kom vi förstås rakt på. Tyvärr blev den mycket trevliga middagen avslutad i förtid på grund av en allergisk reaktion men sånt är livet.

Johan och jag övernattade sedan på vandrarhem innan vi på måndag morgon fortsatte mot Åhus. Nu började solen plåga mig rätt rejält så jag och Johan gjorde tvärtemot alla andra badgästerna och slog oss ner under en gigantisk tall!
Vi var faktiskt inte fullt så badsugna idag men man kan ju inte åka ifrån Åhus utan att äta glass! Blev lite förvirrad dock av att det överallt såldes GB-glass, jag hade ju för mig från barndomen att man åt Åhusglass i Åhus. Vi försökte googla saken på Johans telefon för att bli klokare, fungerade nästan. I alla fall så hittade vi en kiosk som sålde Ingman-glass och påstod sig vara skånska, det fick det bli. Två kulor vardera verkade lagom. Banne mig de största glasskulor jag någonsin stött på! Inte var det dyrt heller.
Äta glassen blev en kamp mot solen som bara fortsatte gassa och ville smälta min glass. Till slut tvingades jag erkänna mig besegrad och Johan fick hjälpa till att äta upp det sista av min glass (efter att ha ätit en lika stor själv..).

Sedan fortsatte vi söderut mot Ystad där vi promenerade lite på stan och åt en sen lunch - efter att först ha införskaffat ny solskyddsfaktor åt mig, vid det här laget började jag verkligen se fruktansvärd ut. På den här kusten skyltar man för övrigt om badplatser precis överallt.

På vägen mot Malmö iakttogs denna staty över Nils Holgersson och hans gås! Nästa etapp var nämligen att hämta upp Albin på jobbet och sedan åka hem till honom.
Sista kvällen av vår lilla bilsemester i söder var nämligen en mycket angenäm kväll i Malmö med Albin, Christian och en kompis till Christian. Malmö bjöd på samma tryckande värme som övriga Skåne stått för när vi gick från Albin hem till Christian, Albin var en excellent turistguide så nu vet vi på vilken gata Malmös prostituerade brukade hålla till. Efter en snabbvisit i Christians lägenhet bar det av ner på stan för att hitta oss någonstans att äta. Otroligt varierande så beställde vi allihop ryggbiff på planka att äta och till detta förstås kall öl att dricka.

Det var en mycket trevlig middag även om den slutade ganska tidigt (Albin och Christian har två veckor kvar till semestern börjar och Christians kompis skulle med en tidig färja på morgonen). Nu kom också det efterlängtade regnet! Äntligen lite svalka! I alla fall några enstaka droppar. Blev lite kaffe/te och mer snack hemma hos Albin innan läggdax. Albin trollade fram en fin uppblåsbar madrass för oss att sova på.

Så slutligen idag så åkte vi tillbaka till Vimmerby, nu var det slut på solen, molnigt och faktiskt lite kallt. Hemfärden gick via Lund, Höör, Hässleholm, Älmhult, Växjö, Målilla och Hultsfred. Vi känner att vi i stort sett åkt Skåne runt de senaste dagarna - och fort gick det! Ska man göra en sådan resa igen så bör man kanske planera lite mer i förväg, nu körde vi den helt fria varianten, men då löper man ju också risken att gå miste om saker man skulle vilja se.

Tack till alla som vi träffat utmed vägen! Det var riktigt skoj att ses!

Inga kommentarer: