fredag 21 augusti 2015

Ibland bara måste man ta en lekpaus..

Jag är typiskt dålig på att prioritera att göra roliga saker, jag ska alltid jobba undan en massa först. Johan å andra sidan tycker det är viktigt att göra det roliga först så man säkert hinner med det. Vilket gör att tillsammans får vi ihop en ganska så bra balans av att göra både viktiga och roliga saker.

Men jag har ofta stora planer för mina nöjen, jag är trots allt en samlare av serier, böcker, spel, pussel och allsköns roliga saker. Det betyder ju dock inte alltid att det blir av. Men igår när jag stoppat min trötta familj i säng för att sova frukost så passade jag ändå på. Jag struntade i disken och annat hushållsarbete som kallade på mig och tog istället fram sommarens nöjesinköp som ju faktiskt gjordes för två månader sedan! Det här var Anna-tid!

Det blev en större utmaning en jag tänkt mig då naturligtvis tog byggandet längre tid än en ettåring sover och försök förklara för en liten en att hon ska leka själv med sina leksaker medan mamma bygger med något otroligt spännande på bordet. Framför allt som man får så mycket mera uppmärksamhet om man istället river runt med mammas och pappas saker och sedan ramlar in i elementet och behöver tröst.

Naturligtvis gjorde jag också ett fel tidigt i bygget som inte uppdagades förrän på slutet och det visade sig att det gick bara att åtgärda genom att riva grundkonstruktionen och börja om.. turligt nog så kunde de externa delarna plockas bort i befintligt skick i alla fall.
Halvvägs igenom så insåg jag att saker kommer ställas på sin spets. Vi har inte utrymme för uppbyggda LEGO-modeller så antagligen måste jag riva tillbaka ner i lådan igen. Men å andra sidan så gör jag ju det hela tiden när jag lägger pussel. Jag pusslar i timmar bara för att snabbt vräka tillbaka ner i lådan när jag är klar. Hm.. lägga pussel.. det har jag inte gjort sen i vintras..

Å andra sidan så hör jag hur mitt andra LEGO ropar på mig. Den stora ommöbleringsrokaden innebar ju att jag fick flytta om mitt LEGO och det fick en mer central placering i lägenheten. För jo, jag är stolt över mina leksaker. I och med att jag fick flytta allt LEGO så blev jag förstås påmind om hur fina saker jag har. Jag behöver bygga mer LEGO. Den saken är klar. Jag kanske även behöver mer LEGO..
Johan då? Han gav mig beröm för att jag struntat i allt annat och istället bara haft kul!

Inga kommentarer: