lördag 14 juni 2014

En omväxlande och aktiv lördag!

Man skulle kunna tro att vi inte gör något annat än far på orientering, riktigt så är det förstås inte, mest för att så mycket orienteringstillfällen erbjuder inte Norrbotten. Det roliga är egentligen att det under de två år som gått sedan jag lurade Johan att följa med mig till en väldigt regnig och blöt Nationaldagssprint och han stod och huttrade vid målet med kaffe, kaka och inga regnkläder så har han förvandlats till en mycket aktivt herre (som nu också äger både regnkläder och stövlar..) som på eget initiativ letar och hittar aktiviteter att åka på.

Det var Johan som först hörde talas om O-Trail Challenge och sedan informerade mig om det. Vittjärvs IK hade alltså tagit större delen av elitbanorna från O-ringen förra sommaren och ritat ut på karta och snitslat upp i skogen Thierrys respektive Toves vägval. Utmaningen var helt enkelt: mät dig med segrarna!

Tyvärr något som inte funkar för mig just nu då även Toves "kortare" bana innebar 7 km över stock och sten på ett av Bodens väldigt många berg översållat med militära inslag. Johan var dock sugen så efter att han kommit hem sent från jobbet och vi ätit frukost, konstaterat att solen sken så rev vi ihop grejer och begav oss mot Boden!

Johan gav sig på just Toves val och upptäckte snart att det faktiskt inte är helt lätt att följa snitsel i obanad terräng.. Jag själv knatade runt det mindre berget på en öppen bana och plockade därmed en hel del av kontrollerna tillhörande Naturpasset. I stressen på morgonen hade jag dock glömt min klocka så jag tog sträcktider med mobilen istället (fast upptäckte efter målgång att jag måste glömt trycka vid sista kontrollen). Det var egentligen en orienteringsbana på avsevärt mycket lättare nivå än vad som är lämpligt för mig men det är alltid trevligt att komma ut i skogen..

Efter att Johan var tillbaka så spånade vi på hur vi bäst skulle lägga upp resten av dagen, vi hade ärenden på Storheden men dyka upp där varma och svettiga direkt från skogen var knappast tilltalande. Så vi gjorde istället slag i saken och tog sikte på Storsand, badplatsen vid älven strax innan Storheden. De senaste dagarnas sämre väder har säkerligen haft en negativ inverkan på badtemperaturen i en redan ström älv men men, det låg lämpligt på vägen ju!

Det stod faktiskt några bilar på parkeringen men de visade sig alla tillhöra människor som av någon obegriplig anledning finner det attraktivt att solbada på obehaglig sand.. Storsand är känd för just det, massiv sandstrand och långgrunt - vilket förstås är anledningen till att jag nästan aldrig badar där och inte heller tagit med Johan dit tidigare. Idag visade det sig vara ovanligt långgrunt med då vattennivån var märkbart lägre än i vanliga fall. Men vår plan var mest att doppa oss lite och skölja av lite svett och värme så vi skulle vara lagom fräscha för att besöka butiker.

Badtermometern fick följa med ut och avslöjade att vattentemperaturen vid ytan varierade mellan 16 och 17 grader och var kännbart kallare på botten. Johan som den pålitlige badkruka han är lät förstås sin fru doppa sig först innan han ändå fullföljde doppet då han bestämt sig för att "inte fega ur den här gången". Men det blev just bara ett dopp.. inget bad, man måste ju gå så jobbigt långt ut för att överhuvudtaget komma till simvänliga djup.

Efter att ha trixat med påklädning i sanden och återigen blivit påminda om varför vi gillar badstränder bestående av gräs/klippor/precis vad som helst förutom sand så fortsatte vi så till Storheden och efter att ha spanat lite själva och fått svar på de sista frågorna av en anställd som verkade ovanligt kompetent (ja, jag har mycket låga tankar om butikspersonals kunnande baserat på låååååång erfarenhet) så har vi nu skaffat oss en ny TV. Jag hade hoppats kunna skjuta upp det inköpet tills nästa flytt men det var tydligt att den gamla TV:n inte hade några planer på att hålla så länge.

Så efter att Johan ägnat sig åt den manliga sysslan laga middag så gick han över på nästa manliga syssla att installera ny TV och trolla med alla kablar tillhörande våra olika boxar (när blev TV-tittande så krångligt???). Jag gled in lagom till allt var klart och testkörde TV:n.. Det kommer nog bli bra det här.

Inga kommentarer: