söndag 11 november 2012

Hur länge har du varit hemlös?

I veckan läste jag i Norrbottens-kuriren om den tragiska situationen med antalet personer som var bostadslösa i Övertorneå kommun. Så långt var jag med utan konstigheter, det är en liten kommun så det räcker med ett fåtal personer för att det ska sticka ut rejält i statistiken.

Men redan i första stycket hajade jag till rejält.
Under kategorin bostadslösa hör personer och familjer som saknar förstahandskontrakt på sin bostad.
Menar de fullaste allvar att man räknas som hemlös bara för att man hyr i andra hand? Mina fem första månader i Luleå hade jag ett andrahandskontrakt i väntan på att jag skulle ta mig längst fram i bostadskön och få ett eget kontrakt. Men aldrig någonsin att jag ansåg mig bostadslös under den perioden just för att jag hyrde i andra hand! De allra första fem dagarna i Luleå däremot när jag var inneboende, visserligen väldigt välomhändertagen inneboende, kände jag mig hemlös! När jag fruktlöst ringde på varenda ledig lägenhet och aldrig fick napp.

Men när jag väl skrivit under mitt andrahandskontrakt och hade nycklarna till mitt studentrum i handen - i samma stund hade jag ju fått ett hem!

Läser man noggrannare i artikeln så framgår det dock att de personerna det rör sig om i Övertorneå i de flesta fall hyr i andra hand via Socialtjänsten men ändå! Jag vet att det på många håll finns en väldigt osäker andrahandsmarknad, men att resonera som att alla som saknar förstahandskontrakt på sitt boende är bostadslösa är utan tvekan att göra statistiken mörkare än nödvändigt.

Sedan kanske inte alla som hyr i andra hand har samma tur som jag. När jag tagit mig längst fram i bostadskön och blev erbjuden andra ställen att bo så var ju allt så mycket sämre än det jag redan hade. Så jag gick hem och ringde upp killen jag hyrde av och frågade om han verkligen tänkte komma tillbaka till stan eller om jag fick ta över rummet. Vi kom överens, han skickade ett brev till bostadsförmedlingen där han ok:ade att jag fick skriva eget kontrakt och då jag ändå var längst fram i kön så var det inga konstigheter med det.

Studentrummet utan insyn uppe vid skogen blev mitt hem under lång tid framöver. Men jag köper inte resonemanget att jag var bostadslös fram till att jag skrev på förstahandskontraktet.

Inga kommentarer: