onsdag 5 september 2012

Potatisskörden..

Johan pratade om att göra isterband till middag men upptäckte att vi inte hade någon bra potatis hemma så jag kom att tänka på min lilla balkongodling. Men det var en dyster syn där ute, den senaste tidens regn har helt slagit sönder blasten så jag bestämde mig för att faktiskt gräva upp min skörd och se vad som gömde sig i jorden.
Stackars potatisblast.
Fyra halvdana potatisar tryckte jag ner i jorden och de genererade alla blast i olika storlekar. Men en av potatisarna hade faktiskt ynglat av sig för fem potatisar grävde jag upp!

Kolla potatisen högst upp som faktiskt har en liten en i sitt nätverk.
Så stolt som en tupp tog jag in min balja i köket och tyckte Johan skulle laga till min första potatisskörd! Dock tyckte Johan min enda potatis var måttligt imponerande och började istället ställa frågor om nästa år och joooo... prydnadsväxter var inte ens hälften så roligt att odla som potatis. 
Inte världens största potatis men den allra första!
Jag tror bestämt att det blir en mer planerad och seriös plantering i vår! Odla sin egen mat är roligt! Sätter man sin potatis när man ska så borde man få fler!

Inga kommentarer: