söndag 30 september 2012

Generation nyss!

För att låta som en gammal tant: "Dagens ungdom är ouppfostrad och saknar helt sinne för vett och etikett!"

Efter att ha skänkt bort lite glas vi inte längre använder till en nybliven student (när började barnen man suttit barnvakt åt börja plugga på universitet??!?!?) så bestämde vi oss för att göra oss av med resten av innehållet i lådan så jag la ut en annons.

En timma senare fick jag ett mail från en ung tjej som ville se bilder, detta mail fick jag kl. 18.38. Dock befann jag mig inte vid datorn just då och svarade därmed inte på mailet omedelbart - så det motiverar väl att jag kl. 18.44 fick jag ett sms från samma tjej. Jag tog en bild och skickade tillbaka men då kunde hon inte se mms så jag laddade över bilden på datorn och svarade på hennes mail. Kl. 2.42 (!) sms:ade hon ett svar och var intresserad och ville komma förbi och kolla. Vem messar folk man inte känner halv tre på natten??

Då vi sprang orientering igår så svarade jag inte henne förrän fram emot eftermiddagen. Då hade hon helt plötsligt redan fixat glas men ville fortfarande kolla på tallrikarna och skålarna och ville komma över idag söndag. Jag föreslog efter lunch och det var tydligen ok.

Sedan rullade söndagen på, kl. 18.17 (rent tekniskt är det väl efter lunch men om man planerar för så sent så borde man väl sagt kväll på en gång) hörde hon av sig igen och ville komma halv sju-sju. Det vill säga nyss. Jag messar tillbaka kl. 18.32 och säger att det går väl bra. Vi bestämmer oss för att skjuta upp att klippa Johan tills efter klockan sju när hon varit här. Men 20 minuter senare får jag ett nytt sms och nu har hon helt plötsligt fått tallrikar av en kompis!

Hur otålig är dagens ungdom där världen svänger från en dag till nästa eller för den delen villkoren ändras på 20 minuter? Och vad tänker en person som messar en främling kl. 2.42 på natten? Skulle jag svarat bums och tyckt hon skulle kommit över och tittat på grejerna?

Vi ser som så att det finns tre alternativ med sakerna:
  • Sälja
  • Ge bort
  • Kasta
Det sistnämnda känns onödigt, vi har redan gett bort till en bekant så vi tänkte att man kan ju testa sälja i alla fall. Men om potentiella köpare är lika dryga som den här tjejen? Då kör jag hellre lådan till Röda Korset så får de sälja det där istället.

Inga kommentarer: