lördag 13 augusti 2011

Slipshängare

Fick en idé häromdagen när jag såg Johans slipsar i vanlig ordning drälla lite varstans. Det borde inte vara så svårt att styra upp. Kvar bland sådant jag sparat som man kanske borde slängt fanns sådana där små galgar som man ibland får när man köper strumpor. Först när jag hittade de i en hög tänkte jag att de skulle vara perfekta som galgar till dockkläder (sedan kan man ju fråga sig varför en vuxen kvinna sparar något som skulle passa till dockkläder...). Men nu slog det mig att de påminner om de där små galgarna som slipsar hänger på i affärer. Så jag provade och jo då, slipsarna passade perfekt på galgarna.

Vad som saknades var nu en bra anordning att hänga galgarna på, jag tänkte lite på olika varianter innan jag kom fram till vad som kändes bäst. Sedan var det att gräva lite i min korg med resttyger (lappar som är för små att sy stora saker av men för stora för att bara slängas) och sedan bara att sätta igång.

Resultatet hänger nu på dörren till Johans garderob, det är praktiskt, överskådligt och i största allmänhet smidigt! Enda molnet är att jag klämde fingret när jag satte upp den andra så nu har jag ett blåmärke under min stackars nagel på mitt ringfinger. Men såvida det inte börjar göra ont så får det nog vara, nageln blir så ful av att man bränner ett hål i den för att tappa ut blodansamlingen. Plus att det är bra att undvika öppna sår på ett så utsatt område som ett finger.
Första hängaren på plats.
Både hängare och slipsar på plats.
Johan blev nöjd! Så när som på att ingen av oss hittar hans saxofon-slips så den är inte upphängd...

Om någon undrar så är det en slipsknutar-instruktion samt slips-artikel som sitter på insidan av garderobsdörren, jag hittade den i DN någon fars dag och tyckte att det där var ju lite matnyttigt och intressant.

3 kommentarer:

Sigrid sa...

smart grej! men ja, konstigt att spara på galgar.

Sigrid sa...

Smart! Men ja, konstigt att spara galgar...

Arga Anna sa...

Jag har väl tänkt att de kan vara bra att ha (man sparar ju på så mycket skräp), nu vet jag vad framtida sådana ska sparas till å andra sidan..