torsdag 10 juni 2010

På riktigt upptagen i PQ

Så, igår var jag då på mitt andra rep med PQ (PromenadorQestern för den okunnige) men först då fick jag gå igenom nykomlingsceremonin. Jo givetvis finns det en sådan. De har mycket mera hyss för sig här nere i söder.

Som ny medlem ska man då alltså spela solo under Tiger Rag, vilket jag således gjorde. Förutom att jag förvirrade mig lite hur långt solot var så tyckte jag ändå att det gick helt okej. Nu på mitt andra rep så gick låtarna mycket bättre också, man är nog inte helt hopplös som musiker när allt kommer kring, går ju rätt snabbt att lära sig massa nytt.

Nästa viktiga steg var att stå på heta stolen. Den nye medlemmen kliver alltså upp på sin stol och alla medlemmar ropar ut godtyckliga frågor av varierad privat grad som man förväntas svara på. Faktiskt inte så farlig aktivitet eller så är jag van vid avsevärt mer snokande än så. Humor var när de frågade vad jag läste, jag svarade förstås Teknisk Fysik och massa folk utbrister: "Som alla andra!" Tydligen är PQ ett populärt tillhåll för fysiker.

Innan repet så sprang jag också in på Stadsmissionen i Liljeholmsgallerian och provade om den där fracken jag såg i tisdags. Det angenäma priset och det faktum att den verkade vara i gott skick fick mig att slå till. Efter repet köpte jag sedan tröja, tygmärke, knapp och sångbok nere i Sqrubben. Jag har ju en ny orkester att leka med! Anna behöver prylar!!

På lördag gör jag min premiärspelning i min nya uniform. IKEA Kungens Kurva får fint besök från KTH. PQ:arna drar på turné och även vi som inte åker med är ändå med på den spelningen (i möjligaste mån). Så den som är i hufvudstaden kan ju alltid komma och lyssna vid 10-tiden.

Ska alltså också få premiäråka i PQ-bussen! Så många mail jag fått om den bussen senaste veckan så är jag minst sagt nyfiken på den. Det där med mail är rätt intressant, PQ:arna verkligen älskar mail, de mailar om allt mellan himmel och jord - stort som smått. Nu har jag lagt filter på den mailen så jag får den direkt i min PQ-mapp istället för att låta inboxen konstant svämma över. Man får ju inte vara dum! Okej, jag fick faktiskt tipset igår kväll på repet.

Inga kommentarer: