lördag 17 september 2016

Storstädning!

Egentligen så fortsätter storstädningen bara, redan när vi började förbereda oss på att bli en till i familjen så påbörjades projekt "declutter", alltså att vi försöker minska antalet prylar här hemma och de vi har ska organiseras bättre. Överlag har det gått ganska så bra. Den enda fina pryl Emma har skadat är min ena porslinsgroda.

Så när vi kom hem från årets semester som inneburit två studiebesök på IKEA så blev det en beställning för att få hem lite mer funktionella möbler till vårt svarta hål. Jag upptäckte också en mycket fin bortskänkes-sida på Facebook och har den vägen låtit en hel del saker vi inte längre har användning för få vandra vidare till nya hem.

Just nu genomgår annars min filmsamling sin absolut största förändring någonsin. Nu åker i stort sett alla VHS-kassetter ut. De fyller inte riktigt en funktion hos oss längre. Vi har inspelningsbar digitalbox som vi använder till vardags när vi vill spela in något från TV och av kvalitetsskäl så ser vi hellre på DVD eller köper filmer digitalt.

Så jag har kastat åtskilliga kassar med inspelade VHS:er. Domen har varit hård. Är det inte en film jag skulle betala pengar för att äga så har den åkt ut. I del två har de som klarade första rensningen gåtts igenom. Vi köpte hem flera filmer digital och jag hade inte mindre än tre olika shoppinglistor igång samtidigt igår kväll och har nu beställt film för ja, typ alla julklappspengar faktiskt. Det blir nog bara Emma som får julklappar i år, Johan och jag har redan fått vårt.

Högen som blev kvar, det är filmer vi inte lyckats hitta någonstans och de digitaliserar nu Johan. På sikt vill vi förstås gärna ha dessa filmer i bättre kvalité men man får nöja sig tills vidare ibland. Tyvärr har jag en förkärlek för riktigt udda saker emellanåt som är minst sagt svåra att få tag i.

Och som alltid.. Germinal går inte att köpa i Sverige och jag hittar ingen som vill sälja till Sverige heller. Helst vill jag ha den med åtminstone engelsk text med. Det blir en rätt så ensam gruvstrejk om inte Johan kan se den med mig..

Inga kommentarer: