söndag 16 februari 2014

Nya musikäventyr

Jag vet, det råder viss stiltje i bloggen just nu och det är för att jag faktiskt inte tycker att det händer saker just nu som är intressanta att rapportera om, det är mestadels stillsam vardagslunk här uppe i norr.

Fast något helt nytt har faktiskt dykt upp. För några veckor sedan fick jag en inbjudan att provspela med Luleå Musiksällskap. Det var en gammal kurskamrat till mig från Framnäs som hörde av sig och ville gärna ha förstärkning på klarinettsidan då den andre klarinettisten hade hög frånvaro. Så sagt och gjort, för två veckor sedan trotsade jag kyla och halv snöstorm för att cykla över till Björkskatan och repet i Björkskatakyrkan. Det visade sig bli en väldigt ny upplevelse för min del då sällskapet har en mer klassisk sättning och spelar mycket äldre musik, en hel del kyrkligt (många musikuppdrag är i kyrkans regi) och en del folkligt.

De äldre arren innebär att mycket av musiken ursprungligen är skriven för främst violin, cello och piano och har sedan kompletterats för inkludera flöjt, klarinett och kontrabas. Jag spelar alltså för första gången i mitt liv med stråkinstrument!

I torsdags var jag på mitt andra rep och några nya ansikten dök upp och andra var samtidigt borta så jag fick vara enda klarinettist på det repet men den situationen har jag varit i många gånger förut så inget nytt under solen där.

Alla verkar glada över att jag tillkommit i alla fall, jag sänkte onekligen medelåldern rejält.. Just ålderskrämpor verkar vara det största hotet på flera stämmor, mycket gråa hår bland medlemmarna. Men det är trivsamt i alla fall. Varje rep börjar med hembakat fika (så folk hinner droppa in innan man börjar spela) och så finns det tid för att diskutera aktuella frågor. Åtminstone två spelningar till våren ser det ut att bli.

Så nya musikaliska äventyr för min del! Måste komma igång och repa lite hårdare på hemmaplan, det känns i både munnen och magmusklerna att spelandet blivit lite sporadiskt under senaste året och nu är det bäst att börja jobba. Vissa noter är lite småkluriga och man vill ju göra ett bra jobb. Med stråkar följer mycket korsförtecken med..

Inga kommentarer: