måndag 3 januari 2011

Fågelhuset!

Kvar sedan förra hyresgästen fanns det på balkongen ett litet fågelhus när jag flyttade in. Så jag köpte redan första vintern fågelfrön och fyllde på. Nackdelen är förstås att det snöar in grymt mycket på balkongen och det är inte alltid man orkar pulsa och klättra så pass mycket som det krävs för att hålla igång det.

Så förra vintern hände det! Snålblåsten hade slitit tillräckligt mycket på snöret som höll huset på plats och det blåste ner! Huset klarade sig dock (och kanske än mer tur, det blåste inte så farligt den dagen snöret gick av så det for inte in mot fönstrena till vardagsrummet heller). Ingen av oss märkte riktigt av när det rasade ner, utan en dag när jag såg ut genom fönstret så var huset bara borta.
Före
Jag har länge tänkt att jag skulle åtgärda det hela men som så mycket annat har det inte blivit av. Men nu under nyårshelgen så har jag gjort slag i saken! Att bara hänga upp huset på nytt verkade tråkigt så jag bestämde mig för att måla det först. Sagt och gjort.

Först tog jag in huset och diskade det och satte det på torkning. Sedan har jag mycket fint i olika omgångar målat de olika detaljerna och nu så till slut idag så hängde jag upp det igen. Den här gången är det fäst i en tvättlina, alltså en sådan med stålvajer i mitten så nog borde det hålla ett tag.
Efter
Får se om det dyker upp några fåglar igen, det var gott om fotspår på balkongen så jag tror nog de kommer hitta tillbaka till huset. Nästa steg är att få de att sitta still länge nog för mig att hinna slå upp vilka arter det är. För dessvärre måste erkännas att när det gäller fåglar så är jag långt ifrån någon expert.
Upphängt

1 kommentar:

Karin sa...

Syjunta låter mycket trevligt! Vi kanske skulle köra igång och träffas en gång i månaden eller något liknande? Min sambo har rullande 5veckorsschema, så vi kanske kan anpassa oss efter det?