söndag 12 juli 2015

Födelsedagar!

Okej, med tanke på att jag under fem år inte bara vägrade fira min födelsedag utan även inte orkade med att engagera mig i andras födelsedagar (gjorde dock vissa undantag för "jämna" födelsedagar) så kan man lätt tro att jag inte gillar födelsedagar.

Inget kunde vara mer fel! Jag älskar födelsedagar! Jag älskar att planera födelsedagsfester! Jag älskar att klura ut perfekta födelsedagspresenter! Jag njuter av varje minut!

Ibland blir det till och med för bra.. jag har råkat ut för att folk inte vågat använda mina presenter för att de helt enkelt varit för fina.. Det är ju inte riktigt meningen.

Anledningen till att jag gav upp födelsedagar hade istället med omgivningen att göra, jag har haft många rejäla besvikelser i samband med min födelsedag och har många gånger varit övertygad om att dagen i sig har en förbannelse över sig. Men ändå har jag inte gett upp utan fortsatte planera och hoppas på en bra dag. Men till slut orkade jag inte längre, det var bara för jobbigt. Då blev det istället besvärligt att jag inte fick respekt och hänsyn gällande mitt beslut att inte längre fira.

Men i och med att Emma kom till världen så måste jag förstås fylla år igen, i en "normal" värld fyller förstås både mammor och pappor år. Min senaste födelsedag blev också riktigt bra.

Och nu har jag det bästa av allt att se fram emot! Åratal av härliga, kreativa, stimmiga, stojiga och galna barnkalas!! Alltså massor med utrymme för fantasifulla påhitt, härligt pysslande och överdrivna tårtbak! Jag är förstås i full gång, temat för Emmas första födelsedag bestämdes för flera månader sedan och nu ska det "bara" genomföras. Johan petar lite försiktigt på handbromsen ibland men vet att det inte riktigt är någon idé att stoppa mig - för han har minst lika många galna idéer själv!

Under tiden som planen för Emmas första kalas växt fram så har även idéer inför Johans 40-årskalas (som vi ju alla vet inte ens är hans nästa födelsedag..) börjat ta form på allvar. Grundplanen utformades för flera år sedan men nu ska ju detaljer spikas. Johan både längtar och bävar.

Så kom ihåg det där ute, försök att inte förstöra glädjen hos oss med galna upptåg, även vår enorma glöd kan slockna efter tillräckligt många besvikelser. Var istället glada för att ni har oss, för vi vill styra upp och fixa och dona vilket för det mesta innebär mindre arbete för er andra..

Inga kommentarer: