måndag 8 april 2013

Inställd vår = skidåkning!

Strax innan SMHI meddelade att våren var inställd så besökte vi sportaffären för att kika lite på deras skidutbud. Jag hade räknat ut att med påsken runt hörnet borde rimligen priserna på skidutrustning ha gått ner avsevärt och som ett led i vår friluftssatsning så behövdes det bättre utrustning. Mina skidor var det visserligen inget större fel på men Johans var inte mycket att hänga i julgranen.

Så vi satte butiksbiträdet i arbete och provade ut nya längdskidor, pjäxor och stavar. Som pricken över i så utökade vi lagret av valla, köpte skidstrumpor, skidfodral och jag även ett par skidhandskar (mina fleecevantar var dööööden att köra skidorientering i). Killen slog med sin lilla miniräknare och vi fick också helt enligt planen ett väldigt bra pris (även om mer pengar ut samma månad som man köper ny bil är allt annat än idealiskt).

De nya skidorna har sedan testats på Ormberget under den mycket soliga påskhelgen och har fortsatt nu i veckan. Med riktig utrustning så är Johan nu ett riktigt energiknippe i skidspåret, han verkligen utstrålar skidglädje och tycker det är synd att det inte blivit av tidigare. Så på mindre än ett år har jag nu alltså fått min tämligen icke-sportande man att haka på både orientering och skidor - två aktiviteter som var stor del av min uppväxt. Och han har verkligen roligt!

Då jag själv inte riktigt har samma ork så är det nästan jobbigt ibland hur taggad han är av allting, det surfas vallatekniker på nätet, han pratar med alla uppe på Ormberget för att få råd och tips. Vid sidan av skidåkningen så börjar vårsäsongen rullas upp för orienteringen med och Johan är helt inställd på att livet ska planeras kring alla aktiviteter.

I förra veckan provade vi ut våra nya klubbkläder, och jag lyckades faktiskt få tag i en tävlingsskjorta direkt så nu är jag redo för säsongen! Eller nästan i alla fall.. det var det där med den inställda våren som oundvikligen redan lett till en inställd tävling och så min evighetsförkylning som ligger kvar som ett ständigt irritationsmoment.

Men än så länge blir det lite skidåkning på Ormberget åtminstone varannan dag. Johan jagar nya rekord och jag njuter av den friska luften. Vasaloppet 2015 kanske inte är helt orimligt när allt kommer kring.

Inga kommentarer: