torsdag 5 augusti 2010

Min nya kärlek!

Eller egentligen en nygammal kärlek faktiskt. I sommar har jag återupptäckt ett av livets stora nöjen - läsa skönlitteratur! Och det är i huvudsak två olika faktorer som har lett till det. Det ena är min stora och stojiga familj, det har helt enkelt inte varit speciellt roligt att se på TV om kvällarna för tja.. man lyckas inte riktigt se programmen. Sedan är förstås sommartablån rätt trist med. Så det har blivit mer dra sig tillbaka till rummet istället och ligga och läsa på spikmattan. Det andra är att gratistidningarna Metro och City gör sommaruppehåll så helt plötsligt fann jag mig utan aktivitet på buss och tunnelbana.

Så jag började ta med böcker ner från Luleå att läsa, några av alla de där massa böckerna jag samlat på mig genom åren men aldrig fått tid/lust för. Camilla på mitt förra jobb hade visserligen en rätt så rimlig förklaring för detta, under studietiden när en av de stora aktiviteterna man gör är just att läsa så blir det mindre lockande att läsa även på fritiden.

Men läst är alltså vad jag gjort i sommar, i vissa fall så plöjer jag böcker så snabbt som på två dagar. Jag har dessutom börjat längta efter böckerna snarare än efter att se en film eller sitta vid datorn. Jag vill ju bara läsa! Veta vad som händer på nästa sida! Hur slutar det? Tur att jag i alla fall är en snabb läsare så jag oftast inte behöver vänta så länge på den fortsatta handlingen.

Lite varierande kvalité har det varit med böckerna jag läst, en del har varit mest skumma, några lite småtråkiga, en var hysteriskt kul (30 år gammal relationsbok), och så en del som gjort att tunnelbanestationerna bara svischat förbi. Häromdagen märkte jag inte ens att jag åkte ut på bron mellan Bergshamra och Danderyd. Man bör ju faktiskt notera ett av få ställen när tunnelbanan inte längre åker i tunnel.

Jag borde nog klara mig nu tills det är dax att åka hem till Luleå nästa gång, jag tog med mig rejäla böcker ner sist. Sedan finns det förstås lite att låna här med men jag vill ju helst läsa de som samlat damm i mina egna hyllor.

Inga kommentarer: