söndag 18 december 2016

När man måste be om bevakning.

I grund och botten är jag emot den mesta form av övervakning, jag vill inte leva i ett samhälle inspirerat av George Orwells 1984 eller filmerna Minority report och Gattaca. Jag blir vansinnig på alla dessa personer som hävdar att "har man inget att dölja så behöver man inte vara orolig för att bli övervakad" eller som glatt häver ur sig "man ska stå för sina åsikter" i debatter om anonymitet på internet. Det är förstås enkla saker att hävda om man är privilegierad och bor på en plats där åsiktsfrihet verkligen innebär att du kan säga vad du vill utan att behöva oroa dig för repressalier. För många (även i Sverige) ser dock verkligheten inte så.

Så blotta tanken att behöva efterfråga mer bevakning till mitt bostadsområde känns overklig. Men den krassa verkligheten är att Porsön brinner och den mest absurda adventsljusstaken rundade av med en carport och förstörda bilar efter tre inledande sophus. Det är alltså här vi bor. Där man inte vet om det går att slänga sopor på morgonen för sophuset kanske inte längre finns kvar. Där man inte vet om man har någon bil på morgonen för det kanske är just där vår bil står parkerad som det har brunnit på natten. Eller det faktum att många av oss håller andan och hoppas att de som tänder på inte kommer avancera till våra bostadshus.

Samtidigt så stod det i tidningen att det har blivit lugnare här på Porsön. Polisen säger samma sak. Så varför brinner det då?

Därför har jag nu idag mailat min hyresvärd och bett om kameraövervakning. Men jag är samtidigt mån om allas integritet så jag har tydligt sagt att det är främst sophus och parkeringsområden som behöver den bevakning och det är nattetid. Det finns inget skäl att filma oss som bor här dagtid. För många gånger går det faktiskt att hitta en balansgång mellan att respektera enskilda individers integritet men samtidigt försöka övervaka de som vill förstöra. Problemet är att jul och nyår står runt hörnet. Kameror kräver tillstånd. Porsön håller på att tillfälligt avbefolkas för firanden på annan ort. Så jag bad också om en tillfällig väktarlösning.

Jag vill inte bli bevakad men mitt hem behöver nog faktiskt det extra skyddet.

Inga kommentarer: